Sen tuotteisiin on
tarttunut melkoinen määrä musiikin parissa toimivia, useamman sukupolven ja genren
62. Alan messuilla kuultu tulokas
vakuutti myös kotioloissa.
LONTOON liepeillä, nykyisin Biggleswadessa toimiva Professional Monitor Company on pikku hiljaa
noussut merkittäväksi tekijäksi ammattilaisten
työkalukaiutinten valmistajana. Rytmimusiikin levyarvosteluista journalistisen uransa
aloittanut ja sittemmin myös hifiin korvansa kallistanut
audiokonkari poimii
kokeiltavaksi laitetarjonnan valtavirrasta mielenkiintoisia tuotteita.
Linjakkuudella
ladattu
Ammattikäyttöön suunnattujen
monitorikaiutinten valmistajana tunnettu
brittiläinen PMC lisäsi kaksikymmenvuotisen
taipaleensa juhlistamiseksi lanseeraamansa
kotikaiutinsarjan yläpäähän twenty.26kolmitiemallin. highend
Sillä korvalla: PMC twenty.26 -kaiuttimet
Teksti Jaakko Eräpuu Kuvat Valmistaja
kuka
Jaakko
Eräpuu
on maaseudun
rauhassa asuva, laadukasta ääntä suuresti arvostava äänentoiston rautainen ammattilainen,
yli neljännesvuosisadan kokemuksella
Kyytiä kolmiteiselle antoivat
vuorollaan 15-wattinen Bakoon-puolijohdeintegroitu,
50-wattinen Virtue Audio T-amp ja talon Air Tight tai
Lighter Note -etusen paahtamat, kaksisataawattiset
hypexperustaiset PMC DS-001 -monopäätteet.
Aiemmin kaiuttimia oli jo tullut kuulosteltua sekä
Münchenin messuilla Brystonin järeällä trankkukalustolla että Hyvinkään high end -tapahtumassa EARputkivahvainten kumppanina. käytetyt
rca/xlr-adapterit ja bulkkikaapelit niistivät
63. Toki lähelle em. Moinen ulottuvuus
ja kontrolli samassa kohtuukokoisessa paketissa on
harvinaista herkkua.
Bakoonin integroidun vääntömomentti ei tietty
riittänyt aivan aukottomaan ankaruuteen .26:n kanssa, mutta hillitymmin hehkutellen tuloksena oli sessioiden hienoin esitys, josta ei puuttunut luontevaa läsnäoloa eikä aineettomuutta. Transmissiolinjan pituus on täydet 3,3 metriä, ja
sen avulla toiston kerrotaan ulottuvan 27 hertsin.
Tarkoin vaimennetun linjan edellyttämien sisäisten
rakenteiden vaikutus kaiutinkotelon tukevuuteen ja
sitä kautta toiston laatuun ei liene erityisen vähäinen.
Kantikkaan, mutta omalla pelkistetyllä tavalla
tyylikkään kaiuttimen sivusta katsoen lievästi takakenoisen kotelon ansiosta elementtien puhekelat
ovat noin suurin piirtein samalla pystyakselilla,
mistä on ainakin teoreettista etua aika-akselin tapahtumien yhtenäisyydelle. Kaiuttimen jakotaajuudet sijaitsevat
380 ja 3800 hertsin tietämissä, eli keskiääninen hoitelee melkein laajakaistaisesti osuutensa toistosta.
Jaot ovat jyrkkyydeltään kunkin elementin hallinnoiman kaistan tiukasti rajaavaa neljättä astetta (24 dB/
okt).
Vähän yli metrin mittaisen, noin 19 cm leveän ja
45 cm syvän kaiuttimen bassoviritys hyödyntää
PMC:n tavaramerkiksi muodostunutta atl-periaatetta. Molemmissa
mestoissa tuli toki havainnoitua myös basso-osaston syväpuhdas luonteenlaatu. Eli tulipas kerrankin
haarukoitua testitoistimen kykyä vastata aikas monenlaisten oheislaitteistojen ja tilojen asettamiin
haasteisiin.
Saksan messuilla demot hoituivat äänenpaineita
säästämättä, joten huomio kiinnittyi kaiuttimen dynaamisten kontrastien välityskykyyn, iskuäänteen
nopeuteen ja rytmin pakottomaan esillepanoon.
Hyvinkäällä, missä suosittiin maltillisempaa meininkiä, paljastui twenty-lippulaivojen tasapainoinen
sointibalanssi ja toiston sävykkyys. Tai -vahvistuksen. Tuolla termillä tarkoitan
sitä iänikuista kaiuttimien ?katoamistemppua?, illuusiota siitä, että musiikki soi tilassa kuin itsestään, kolmiulotteisena ja elämyksellisenä.
Edellä kerrotun ilmiön toteutumiseen tarvitaan
kyllä muutakin kuin otolliset kaiuttimet. Yhden
kaapelin taktiikalla ajeltaessa naparuuvit saa yhdistettyä mukana toimitettavalla kullatulla tangolla.
Toki haluttaessa eksoottisemmatkin ratkaisut käyvät.
Kuormana kaiutin edustaa keskimääräistä epäherkempää, mutta kuitenkin impedanssikäyttäytymiseltään vahvistinystävällistä koulukuntaa. kytkentäpoliittisista syistä . Asia avautuu
myös numeraalisesti: 86 dB/W & 8 ohm. Kaiuttimen alle ruuvattavalla, noin tuuman paksuisella levyllä ja siihen
kiinnitettävillä piikeillä varmistetaan lattiakontaktin pitävyys.
Kaiuttimen liitinpaneeli mahdollistaa kaksois- tai
jopa kolmoisjohdotuksen. nirvanaa yllettiin tehokkaammillakin vahvaimilla, mutta niin hyvin kuin esimerkiksi PMC:n logolla varustetut päätteet ilmaa liikuttelivatkin, niiden kanssa . Valmistaja
suosittelee vähintään viisikymmenwattisen vahvistimen käyttöä, mikä lienee viisautta, vaikka kuuntelutilan koosta ja kuulijan tottumuksista riippuen vähempikään ei ole suuri synti. Twenty-sarja juhlistaa PMC:n olemassaolon täysi-ikäisyyttä
kuuden mallin voimalla, joista neljä ensimmäistä lanseerattiin vuonna 2012, keskikaiutin twenty.C vuotta
myöhemmin ja viimeisin, lippulaiva twenty.26 tämän
vuoden keväällä.
Pitkää linjaa ja jyrkkää suotoa
Aiemmista twenty-sarjalaisista poiketen .26 on kolmitiekaiutin. Globaalissa mittakaavassa, nousujohteisesti.
BBC:n studiotekniikan parista lähtöisin oleva Peter
Thomas, joka edelleen luotsaa PMC:tä, perusti yrityksen Adrian Loaderin kanssa rapiat pari vuosikymmentä sitten, mistä sittemmin löytyi otsikko kotikaiutinpuolelle laajentaneen valmistajan mallisarjalle. Koeajolla käytettiin menestyksekkäästi 2 x 15 W vahvistinta
PMC:n valurunkoisen 177 mm bassoäänisen mainitaan
yhdessä atl-kotelon
kanssa venyttävän
twenty.26:n toiston
alle 30 hertsin.
pienimuotoisemman musiikin täysipainoiseen nautiskeluun, mutta myöntää täytyy, että parisataawattiset monot olivat poikaa, kun liikuttiin rockin rajuimmalla reviirillä, vakuuttavuutta metsästämässä.
Luontevasti läsnä, uskottavasti ulotteikas
Twenty.26 päätyi koeponnistajan tiloissa kolmenkin
eri vahvistimen perään. Sen kapeaa julkisivua komistavista elementeistä 7-tuumainen, valurunkoinen bassoääninen ja 50-millinen kalottikeskiääninen ovat omaa
tuotantoa, 27-millinen Sonoflex-diskanttielementti
tulee SEASilta. highend
merkkihenkilöitä, Stevie Wonderista Princen, Tori
Amosin, Coldplayn ja Kraftwerkin kautta Jay-Z:hin.
Muiden muassa.
Toistimia on toki toimitettu myös maineikkaisiin
musiikkistudioihin ja eteville elokuvaäänen työstäjille
044 054 0076
Lisätietoja................................................................... Twenty.26 poikkeaa kuitenkin kilpailijoistaan
sekä ulkoisesti että soundiltaan. Ko. Ei sillä, etteikö klasari olisi kuulostanut hyvältä, mutta kun ne rummut ja basso?
Panostus oleelliseen
Liki seitsemän ja puoli rahaa kaiuttimista on pitkä
penni. Kolmen touviparin taktiikkaa tai
useampia vahvistinkanavia kehissä en lähtenyt testaamaan. Höpö höpö.
Aivan huippuluokan laajakaistojen tasolle kolmitie ei
yllä, mutta hämmentävän lähelle parhautta kuitenkin.
Tulinpa myös vakuuttuneeksi siitä, että teesini
?musiikilliset mieltymykset määrittelevät optimin kaluston. Valtaosalle meistä. Se ei
isottele mittasuhteillaan, vaikka kokoistaan isommin soikin, eikä elämöi eksoottisilla erityispiirteillään, vaikka
kätkeekin sisäänsä valtavirrasta
poikkeavia teknisiä ratkaisuja.
PMC on asettanut panoksensa musiikintoiston kannalta oleelliseen, kuten useimmat muutkin soivia työkaluja ammattilaisille valmistavat tahot.
Niin brittiläiset kuin muutkin. Witchwood
Puhelin.......................................................................... on (kolmoisjohdotus). PMC twenty.26 on toista maata. Olisiko muka pitänyt?
Koherentti ja kaikkiruokainen
Koko koekuuntelujakson ajan tuli tykättyä tietystä
itsetehostamattomuuden tunnusta, jota twenty.26 ilmiselvästi henkii. naparuuvi
Kaksoisjohdotus...................................................... No jaa, eipä
mullistavaa vaikutusta. Suosittelisin kiinnostuneita kuuntelemaan sillä korvalla, olisiko poikkeavuus sittenkin hyve.
info
PMC twenty.26
Hinta.............................................................................. Ei mitään teollisen
muotoilun taikatemppuja tai inhaa innoilua silläkään saralla, vaan puhdasta ?form follows function. Lauluäänissä esiintyi jopa lämmöksi miellettävää mehukkuutta, puhaltimissa samoin, ja pellit helähtivät sihisemättä, luonnollisen messinkisesti. Varsinkin näinä ankeina
aikoina. Musiikki, kaikissa olomuodoissaan, oli aina pääosassa, soundimaailmaan kietoutuneena toki, mutta
silti.
Pidin myös tavasta, jolla kaiuttimet sulautuivat kuunteluhuoneen kalustuksen osaksi. 7300 ?/pari
Edustaja....................................................................... 27 mm
Jakotaajuus................................................................ Eli enempi Jonas
Hellborgia, Ginger Bakeria, Paolo Fresua, Jack Brucea
ja afrikkalaista riekuntaa kuin akateemissävyistä, Bartokin viulukvartettojen levytysten vertailututkintaa
tai Christopher Hogwoodin puikottamaa periodi-Beethovenia. 22,5 kg
Toimintaperiaate..................................................... kuitenkin joko hyvin tai oikein hyvin.
Twenty.26 paljastaa syntyperänsä monitorisukuisuuden hyvässä, vaan eipä juuri pahassa. 8
Elementit
-basso.......................................................................... oheiskalustosta riippumatta . Viimeksi mainittu tosin toteutuu täysin
vain lievällä ohisuuntauksella.
Pääosa kuunteluista suoritettiin
yksillä kaiutinkaapeleilla (Ocellia/Audience), mutta pitihän sitä koestaa
myös tuplajohdotusta, Audience alas
ja Ocellia keskelle/ylös. 3-tie, transmissiolinja
Suurin suositeltava teho..................................... -fiilistä.
No juu, ehkä kuunnellun musan painopiste sijaitsi
kuitenkin rytmimusiikin puolella. Toistoa leimaava tarkkuus ja soinnillinen puhtaus karttavat kliinisyyttä ja ylenpalttista teräväpiirtoisuutta varsin
onnistuneesti. 50 mm
-diskantti.................................................................... hintaluokassa monenlaisia houkutuksia, joista näyttävä design ja hi
tech hype eivät välttämättä ole harvinaisimmat. summalla elämänlaatuunsa parannusta
toistimista etsivä kohtaa em. highend
Sillä korvalla: PMC twenty.26 -kaiuttimet
soundista siivun reagointiherkkyyttä pois. ei pidä aivan täydellisesti paikkaansa, vaikka
siinä viisauden aineksia onkin. Twenty.26:lla tuli käytyä levyhyllyä läpi laidasta laitaan ilman ?tää ei nyt toimi. 19 x 106 x 44 cm
Paino.............................................................................. En pitäisi välttämättä parannuksena. www.pmc-kaiuttimet.fi
www.mrhifi.fi
www.pmc-speakers.com
Mitat (lxkxs).............................................................. 177 mm
-keskialue................................................................... 380 Hz, 3800 Hz
Liitin............................................................................... -meininkiä,
joka lienee soundin ohessa ikään kuin sisäänrakennettu
ominaisuus twenty-sarjalaisille, sillä vastaavan huomasin
jo taannoin sarjan pienintä, .21:tä testatessani.
Sitä paitsi, jos sallitte: .26:een tutustuminen oli
myös hyvä oppitunti kaavoihinsa kangistuneelle
64
50-millinen
keskiäänikalotti
operoi laajalla kaistalla, 380?3800
hertsin haarukassa.
Kolmiteisyys ja 24
dB/okt jaot vaativat
toimiakseen koko
joukon komponentteja.
kriitikolle, joka ennen kokeilua oli vahvasti sitä mieltä, että moitteeton soinnillinen koherenssi on saavutettavissa vain laajakaistatoteutuksilla. Nimenomaan mikrotason jutuista ja akustisella musiikilla,
sillä vähemmän vaativan, sähköis-prosessoidun musiikkimateriaalin parissa kaikki oli . Kaiuttimet eivät näet tehneet itseään tykö tai yrittäneet ottaa tyrmäysvoittoa kuulijasta. Hiuksenhienosti kirkkaampi, karvan verran kuivakkaampi. 300 W
Nimellisimpedanssi..............................................